Wergeland i norsktimene

Wergeland skrev om Veslebrunen, om en trebeint kanin, om nisser i berget og om de som var så amå at de bare var en alen lange. Men han skrev også nok til å slite ut norskelever i mange generasjoner: Dette er ei side til bruk i pedagogisk øyemed. Kanskje vil den inneholde noe nyttig om Wergeland. Og kanskje kan vi lære noe om det å lage dagbok på nett, eller såkalt blogg.



mandag 15. mars 2010

Mitt privatliv er mitt eget!

Jeg trodde ikke at norsklærere i den høyere skolen skulle være så indiskrete som de er i disse moderne tider! Tidligere ble det som skjedde mellom mann og kvinne, mann og mann osv. behandlet med den største diskresjon! Men 200 år etter mitt virke på Jorden er altså det mest interessante med meg, og med en del andre kunstnere de barna som vi uheldigvis var fedre til - uten våre koners medvirkning. Nå har riktignok min kollega Conrad Nicolai Schwach fortalt om sine bravader i en dagbok han etterlot seg. Men jeg, jeg har aldri hatt noe ønske om at min sønn skulle bli et offentlig anliggende. Og skildringen av mine kvinnehistorier og mitt seksualliv, som Niels Fredrik Dahl gjør i boka Herre fra 2009, kan jeg nok more meg over selv, men dette er ikke noe for andre.

At jeg skal ha mistet muligheten for å praktisere som prest pga. fyll, er kanskje ikke så overdrevet, men det er lumpent å bringe videre: Husk at jeg stadig er til stede, virtuell eller ikke!

Henrik Arnold Wergeland

2 kommentarer:

  1. At ditt privatliv er ditt eget er da ikke sant. Wikipedia legger jo ut om alt du har sagt, gjort, skrevet og hvor du er født, oppvokst og hvor du har bodd igjennom alle dine år. Kanskje du kan gå til sak mot wikipedia ? Lykke til med det, for her har du ikke mye du skulle ha sagt.

    Når det er sagt vil jeg bare si at jeg er en veldig stor fan, og at jeg setter veldig pris på arbeidet ditt. Kanskje kan du gi ut enda en bok med tittelen "Wergelans visuelle verden i 2010" ? Den ville jeg løpt for å kjøpe i det den kom ut i butikken. Lykke til videre !

    SvarSlett
  2. Jeg elsker fans! Takk for fine ord. Men Wikipedia? Hva er det for noe? Jeg leser bare leksikon og litteraturhistorier, av gammelt godt merke, og der møter jeg mye forståelse. Jeg har jo vunnet både en stumpefeide og et teaterslag!
    Henrik

    SvarSlett